ППС «Жорстока поведінка: форми виявлення, профілактика»

Нашу бесіду хотілося розпочати такими словами: „Якщо твої наміри розраховані на рік — сій жито, на десятиліття — саджай дерева, на віки — виховуй дітей“(Народна мудрість).

„Найскладніша й найблагородніша робота,- єдина для всіх і водночас своєрідна і неповторна в кожній сім’ї ”(В. О. Сухомлинський).

« Дітям потрібні не повчання, а приклади».                 ( Ж. Жубер)

«У вихованні дітей головне те, щоб вони цього не помічали »

Проблеми сімейного насильс­тва і насильства в підлітковому се­редовищі є зараз одними з найактуальніших. Проблема насильства не нова, вона існувала завжди й іс­нує у всіх країнах світу.

У багатьох країнах світу щорічно квітень проходить під знаком синьої стрічки — та­кий міжнародний символ захисту дітей від насильства у всіх його проявах. Педагоги знайомляться з історією Синьої стрічки

Синя стрічка квітня

Початок цієї традиції поклала історія, що відбулася навесні 1989 року. Мешканка Норфолка (США) Бонні Фіней довідалася про загибель свого чотирирічного онука Майкла.

Раніше хлопчик знаходився в лікарні з травмами, а потім був поміщений до приймальні на три тижні. Коли після закінчення тритижневого терміну дитину намагалися повернути рідній матері, Майкл плакав, кричав, що мама його не любить, і не хотів повертатися. Бабуся за станом здоров’я не могла піклуватися про дитину і взяти Майкла до себе, хоча розуміла, що йому не можна повертатися додому. Однак суд вирішив, що кращим місцем для дитини буде її рідний дім. Бонні Фіней більше не бачила свого онука. Незабаром її молодша онучка також потрапила до лікарні з переломом ноги в чотирьох місцях, а на руках були опіки від сигарет. І тільки після цього почалися пошуки зниклого Майкла.

Виявилося, що хлопчик був убитий у будинку матері, поміщений до шухляди від інструментів, а потім утоплений у болоті три місяці тому.

Те, що сталося, настільки сколихнуло Бонні Фіней, що вона вирішила присвятити своє життя боротьбі з насильством над дітьми. Під час похорону онука вона прив’язала синю стрічку до антени свого фургона, тим самим вона хотіла привернути увагу людей до цієї проблеми. Незабаром її підтримати різні агентства, ділові кола, місцеві співтовариства Багато добровольців приєдналися до неї.

Чому синій колір? Бонні Фіней пояснює це тим, що вона не може забути синці на тілі своїх онуків. Синій колір служить постійним нагадуванням про те, що необхідно боротися з насильством і захищати дітей від насилля.


Вправа «Асоціації»

На дошці написані слова «насильство » і «толерантність» Вам потрібно а кожну букву у цих словах підібрати слова – асоціації.

Наприклад, слово «толеран­тність» у педагогів може викликати асоціації: терпіння, спілкування, об'єктивність, любов, єдність, радість, моральність, співпраця тощо.

Слово «насильство» у педа­гогів може викликати асоціації: нега­тив, ненависть, агресія, страх, стрес, знущання, побиття, ли­цемірство, вигнанець, позбав­лення тощо.

Ведучий пропонує вправу, що проходитиме з використанням техніки мозкового штурму: вільно висловлюються всі бажаючі, вис­ловлення не критикуються, запи­сують усі, висловлення можуть повторюватися.

         Мозковий штурм (у двох ма­лих групах)

Існує кілька  типів жорстокого поводження ,з двома з них ми ознайомимося за допомогою ситуацій

Ситуація 1

У школі склалася традиція: кожного новенького учня однокласники «випробовують на міцність». Протягом перших тижнів після уроків відбувається групове побиття новенького. Зазвичай таке «посвячення» здійснюється поза школою (за шкільним спортивним майданчиком). Серйозних травм ніхто не отримував.

Ситуація 2

Учні третього класу при виході з класу на перерву, проходячи повз однокласника Іллю, дають йому запотиличники. Таке продовжується щодня, на кожній перерві, по­чинаючи з першого класу. (Фізичне насильство)

Фізичне насильство

  • побої
  • мордування
  • непосильна праця
  • навмисне травмування
  • нанесення тілесних ушкоджень
  • порушення фізичного здоров’я
  • катування
  • недбале, брутальне і жорстоке, нелюдське поводження, що принижує гідність
  • фізичні покарання
  • експлуатація
  • зловживання
  • недбале і поводження
  • нехтування
  • залучення до праці на виробництві зі шкідливими умовами,
  • вилучення органів для трансплантації, насильницьке донорство (проведення дослідів)
  • використання у жебрацтві
  • вбивство

Ситуація 1

      Учні сьомого класу оголосили бойкот однокласниці К, К. - хвороблива дівчинка, на­вчається посередньо, часто пропускає школу через хвороби, нічим не привертає уваги вчителів, в житті класу участі не бере.

Ситуація 2   В школі традиція - давати прізвиська учням та вчителям. (Психологічне насильство)

Психологічне насильство

  • приниження гідності
  • словесні образи, образливі прізвиська
  • роздягання дитини перед іншими як спосіб покарання
  • висміювання недоліків дитини, особливостей сім'ї, сімейних подій
  • насміханні над виглядом, видом діяльності, поведінкою дітей, які вирізняються серед однолітків
  • ігнорування фізичних потреб дитини
  • крик
  • авторитаризм, вимоги без пояснень
  • примушування до негативних дій
  • погрози
  • цькування
  • переслідування
  • залякування
  • залучення до екстремістських релігійних психокультових угрупувань та течій
  • примушення до жебрацтва, бродяжництва
  • доведення дітей до самогубства
  • розголошення чи публікація будь-якої інформації про дитину, що може заподіяти їй шкоду, без згоди законного представника

3.Сексуальне насильство  

  • розбещення
  • зґвалтування
  •  використання неповнолітніх у порнобізнесі (для створення та  розповсюдження    порнографічних матеріалів)
  • сексуальні зловживання
  • сексуальна експлуатація неповнолітніх  

Економічне насильство:

  • відбирання речей, грошей, їжі, на які постраждалий має передбачене законом право
  • умисне позбавлення житла, їжі, одягу, грошей
  • вимагання
  • крадіжка, грабіж
  • шантаж з метою отримання грошей
  • незаконне присвоєння власних речей, грошей іншої людини
  • умисне пошкодження майна та одягу

Зневага - систематична нездатність або небажання забез­печити основні потреби залежного члена родини (наприклад, дитини, інваліда або старого) у їжі, одязі, медичному догляді, захисті й прихильності, що може призвести до погіршення фі­зичного або психічного здоров'я, затримки або порушення роз­витку і в результаті кваліфікується як порушення прав людини. Термін «пасивна зневага» використовується тоді, коли має місце ситуація ізоляції мало або недієздатної людини, залишення її на самоті й (або) ігнорування.

Медичне насильство - недбалість і несвоєчасність, проявлені при видачі лікарських препаратів, навмисна відмова хворому в одер­жанні необхідних ліків або, навпаки, навмисне передозування або нав'язування субстанцій, що призводять до звикання й залежності.

Під сімейним насильством розуміють агресивні й ворожі дії відносно членів родини, у результаті яких об'єкту насильства мо­жуть бути заподіяні шкода, травма, приниження або іноді смерть. Такі дії можуть бути фізичним і сексуальним насильством, псу­ванням особистого майна й незадоволенням базових потреб.

Як ви думаєте, які: 

1. Причини жорстокої поведінки в дитячому середовищі.

2. Причини жорстокої поведінки в родині.

3. Хто і чому може бути жертвою жорстокої по­ведінки.

 В світі існує система ненасильницького спілкування , розроблена Маршалом Розенбергом , відомим спеціалістом з вирішення кон­фліктних ситуацій. Виріс він сам на неспокійних вулицях Детрой­та. Мабуть, звідти ідея - навчитися і навчити інших спілкуватися комфортно, без насильства, так, щоб це спілкування давало мож­ливість для встановлення довірливих, чесних, відкритих і прияз­них стосунків з оточуючими.

Він започаткував навчання ненасильницькому спілкуванню, ви­користовуючи гру про Вовків і Жирафів. Вивчаючи Вовчі звички, протиставляючи їм відкритість та чуйність Жирафів , дітям легко опанувати більш ефективні поведінкові стратегії. Автор більше 30 років викладав на практиці цей метод вчителям, батькам, мене­джерам, лікарям, юристам... більш ніж в 40 країнах світу.

Ось ця модель!

 

ПОЗИЦІЯ ВОВКА

ПОЗИЦІЯ ЖИРАФА

Агресивна поведінка

Доброзичливість

Негативне світосприйняття та прогнозування майбутнього

Позитивне світосприйняття та

про­гнозування майбутнього

Опір, захист, оцінка

Налаштування на контакт

Маніпуляція

Задоволення потреб своїх та оточення

Домінування

Чуйність, емпатія

Ти - повідомлення

Я - повідомлення

Нав'язуваня своєї позиції

Розуміння себе і бажання зрозуміти іншого

Негативна інтерпретація фактів

Безоцінкове сприйняття фактів

Автоматичне реагування на ситуацію

Співчутливий аналіз ситуації

Вовки постійно відчувають напад, докір, звинувачення і реа­гують ударом на випередження.

          Жирафи доброзичливі самі, чутливі до інших і чекають від інших контакту.

Сприйняття дійсності у них вкладається в 4 моделі:

Вовк

Жираф

1 - про себе: «Зі мною щось не так!»

3 - про себе: «Що я відчуваю? Що мені потрібно зараз?»

2 - про інших: «3 тобою щось не так!»

4 - про інших: «Що він зараз відчу­ває? Що йому потрібно зараз?»

Від цих позицій залежить наше сприйняття дійсності і наша подальша поведінка. Більш звичні для нас 1 і 2 позиція, бо ми ви­росли в ситуації оцінювання і діємо автоматично.

Конфлікти часто виникають саме через автоматичну негатив­ну оцінку ситуації.

Усвідомлення цих позицій - перший крок на шляху поліп­шення стосунків.

Другий крок - відпрацювання навичок позитивного сприйнят­тя, самоусвідомлення.

Психогеометричний тест Сельми Делінгер

Мета: провести самодіагностику учасників.

Час проведення: 15 хвилин.

 

Хід проведення

Ведучий пропонує учасникам здійснити самодіагностику, вико­ристовуючи психогеометричний тест С.Делінгер. Для цього він дає наступну інструкцію: «Подивіться на п'ять фігур, які зображені на аркуші. Оберіть з них ту фігуру, по відношенню до якої Ви можете сказати: «Це - я! Ця фігура відповідає мені найбільше!». Особливо аналізувати не варто, цінним є перше враження. Якщо ви відчува­єте певні труднощі, оберіть з фігур ту яка перша привернула вашу увагу. Схематично намалюйте її під номером один. На наступному етапі оберіть із тих фігур, які залишились, ще одну та намалюйте її під номером два. Нарешті, яка фігура вам подобається найменше? Яку з них ви вибрали б останньою? Намалюйте її під номером три.

Характеристика типів особистості

«КВАДРАТ»

Відрізняється працелюбністю, старанністю, терпінням, мето­дичністю та акуратністю. Зазвичай високоякісний спеціаліст в своїй галузі. Під час сприйняття інформації орієнтується на де­талі та дрібниці, цифри та факти. Сильна сторона - розумовий аналіз. Ніколи не вгадує результат, але вираховує його. При цьо­му діє логічно і послідовно. Під час прийняття рішень деталь­но розглядає всі варіанти. Серйозний, практичний, економний. Надає перевагу життю, розпланованому та впорядкованому до дрібниць. «Все повинно бути на своїх місцях, все повинно відбу­ватись в свій час», - таке уявлення квадрата про порядок. Точно дотримується всіх правил та інструкцій.

Часто через надмірну пристрасть до аналізу всіх подробиць про­блеми буває неоперативним у своїх рішеннях. Не любить ризикува­ти. Проте всі свої рішення виконує довершено точно. Під час вияв­ляє зайву педантичність і раціональність. В спілкуванні уникає ситуацій, пов'язаних з бурхливими проявами емоцій. Сухість та хо­лодність заважають швидкому встановленню особистих контактів. Зовнішній вигляд - консервативний, охайний. Одяг, що нази­вається, «типовий» для людини його статусу та професії. Мова «квадрата» повільна, ґрунтовна, логічна. Жести точні, скупі. Пози нерідко скуті, напружені.

«ТРИКУТНИК»

Характерна тенденція до лідерства. Схильний до конкуренції. Впевнений у собі, рішучий, нетерплячий, подекуди нетерпимий та категоричний. Дуже важко визнає свої помилки. Імпульсивний, із задоволенням ризикує. Честолюбний. Орієнтований на кар'єру, успіх у оточення. Якщо для «квадрата» справа честі - зробити свою роботу як найкраще, то для «трикутника» головне - перевер­шити інших, дістати високого статусу і пов'язаних з ним привілеїв.

Особливість мислення - вміння сконцентруватись на головному, на суті проблеми. Детального аналіза можливих варіантів, як попе­редній знак не робить. Пошук найбільш ефективного рішення зво­диться до вибору найкращого з двох-трьох перспективних варіантів.

Прагматик, В будь-якій справі перш за все думає про особис­тий зиск, доречі, не обов'язково матеріальний. Домінуюча уста­новка - на перемогу, виграш, успіх. Азартний. Досить егоцентрич­ний, яскраво виражена направленість на себе.

Енергійний. Дотепний. Блискучий оратор. Має високу працез­датність. Комунікабельний.

Імідж успішної людини. Зовнішній вигляд модний, елегант­ний, класичний. Мова «трикутника» зрозуміла, коротка, швидка, логічна. Пози ненапружені. Жести широкі, виразні, впевнені.

«КОЛО»

Передусім зацікавлений в добрих міжособистісних відносинах з оточуючими. Доброзичливий. Вища цінність для нього - люди та їхнє благополуччя. Організує своє життя в повній відповідності з гаслом Кота Леопольда з дитячого мультика.

Великий комунікатор. Володіє високою чуттєвістю та розвину­тою емпатІєю. Здатен відчувати чужі радість та біль як особисті. В спілкуванні здатен до невілювання кордонів між діловими та особистими відносинами. Впевнений в тому, що колег потрібно перетворити на друзів.

В конфліктах йде на поступки, піддається. В поведінці - не­рішучий. Досить емоційний. Сентиментальний. Інколи схильний до меланхолії, звинувачує себе в нещастях оточуючих. Частіше безтурботно веселий, ніж зажурений та замислений. Щедрий, з радістю робить подарунки, піклується. Твердий в питаннях мора­лі. Вкрай чутливий до порушень принципу справедливості. Має здібності до вмовляння, переконання. Балакучий.

Мислення «кола» образне, інтуїтивне, емоційно забарвлене.

Зовнішній вигляд неофіційний, недбалий. «Коло» надає пере­вагу светрам та джемперам замість класичних костюмів з кра­ватками. Мова заспокійлива, яка розслаблює, має непослідовні ухиляння від головного. Улюблений жанр «кола» - «розповідь в розповіді». Привітання підкреслено доброзичливе. Часта посміш­ка. Нерідкі компліменти. Останні, на відміну від «трикутників», не орієнтовані зазвичай на досягнення особистого зиску і не де­монструють того, «які фрази він вміє придумувати»... Пози роз­слаблені. Жести вільні, плавні.

«ЗИГЗАГ»

Яскраво виражена креативність, прагнення до творчості. Спрямований в майбутнє. Мрійник. Одержимий своїми ідея­ми. Ентузіаст. Часто інтелектуал. Сприймає все нове, схильний бачити світ в постійній зміні.

Мислення дуже образне, інтуїтивне, мозаїчне. «Зигзагам» по­добається комбінувати абсолютно різні ідеї і створювати на цій основі щось нове, оригінальне, його думка робить шалені стриб­ки. Характерна концептуальність. Якщо інші знаки живуть в світі людей і речей, то «зигзаг» - в світі ідей і концепцій.

Нерідко нехтує в своїх судженнях деталями. Цифри та факти необхідні йому тільки як стрибок до нової ідеї. Часто поверховий. Схильний до вибудовування спрощеної картини світу, через що де­коли помиляється і в людях, і в справах. Інтереси безкінечно роз­кидані. Недисциплінований. Надає перевагу самостійній роботі. Непрактичний. Відрізняється байдужістю в фінансових питаннях.

«Зигзагу» інколи не вистачає «політичності». Готовий «рі­зати правду в очі», точніше, говорити те, що йому ввижається правдою. Дотепний. Гострий на язик. В спілкуванні охоче де­монструє «філософію бунтаря».

Зовнішній вигляд недбалий, подеколи неохайний. Іноді - екстра­вагантний та супермодний. Мова непослідовна з точки зору інших (має внутрішню послідовність, яка зрозуміла лише цьому «зигза­гу»). Говорить яскраво, образно, захоплено про те, що для нього ці­каво. Пози швидко змінюються, ненапружені. Жестикуляція жвава.

«ПРЯМОКУТНИК»

На відміну від інших знаків приналежність до «прямокутни­ка» менш стабільна. Це тимчасова форма особистості, яка вини­кає в кризові періоди людини. Різкі зміни професійного статуса, напруженість в сімейних стосунках, загострення хвороби, довго­тривалий стрес, проблеми особистого життя можуть перетворити будь-кого з нас в «прямокутник» на термін від декількох годин до декількох місяців. Якими ж ми стаємо тоді?

Основним психічним станом цього знаку є стан збентеження, заплутаності, невизначеності. Як наслідок, яскраво виражена вну­трішня напруга, емоційне збудження. Вчинки досить непослідовні та непередбачені. Відчувається невпевненість в собі. Довірливий, піддається навіюванню, іноді наївний.

Максимально відкритий до всього нового. Допитливий, напо­легливий в тих ситуаціях, де сподівається знайти вихід з ситуації, що склалася в стані справ. Інколи сміливий до безтями.

Забудькуватий. Схильний губити речі. Частіше ніж інші «прямокутник» схильний до застуд та травм. Стає ми­мовільним учасником різного роду інцидентів. В роботі швидко стомлюється. Часто приймає рішення або поспішні, або спізнілі. Готовий перекласти свою провину на інших, безпідставно крити­кувати їх. Єдиний, мабуть, знак, який надає перевагу новим друзям над старими (вони ніби то «краще знають його»). В спілкуванні схильний імітувати поведінку інших («приміряння ролей»).

Зовнішній вигляд мінливий, недбалий, не в тон ситуації. На робочому місці зазвичай безлад. Мова невпевнена, плутана, не­ритмічна. Часто незграбний. Жести різкі, нервові, незакінчені. Бігаючий погляд.

Ми всі однакові і водночас – різні . Тож необхідно сприймати один одного такими як ми є. Люди повинні ша­нобливо ставитися один до од­ного, адже насильство в будь-якій формі неприйнятне

Притча про жорстокість

В одному з монастирів Шаоліню майстер навчав учня. І якось учень поставив майстру запи­тання:

— Учителю, а як довідатися, наскільки я жорстокий?

— Щоразу, коли ти завдава­тимеш удару своєму ворогу, уяви себе на його місці і відчуй його біль. І якщо один раз ти не від­чуєш болю — знай, жорстокість поглинула тебе.

Тож будьмо толерантними один до одного, до дітей, до самих себе.

Заключна вправа «Клубок»

Друзі, зараз ми проведемо невелику розминку, що допоможе нам підбити підсумок сьогоднішнього дня тренінгу і трохи відпочити. Отже, у мене в руках клубок ниток для в’язання. Зараз ми будемо в’язати візерунок . Учасник, у якого в руках виявиться клубок, повинен сказати всім побажання, потім обмотати нитку навколо свого пальця і перекинути клубок будь-якому іншому учаснику. Постараємося, щоб клубок побував в усіх. І ще: уважно слухайте кожного, хто говорить. Це нам наприкінці знадобиться.

От скільки приємних побажань ми почули. А тепер пропоную змотати клубок назад. Робити це будемо так: той, хто знімає нитку з пальця, намотує її на клубок і пригадує, що саме говорив попередній учасник, яке було його побажання.