ІНСТРУКЦІЯ з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно

ІНСТРУКЦІЯ
             з діловодства за зверненнями громадян в
               органах державної влади і місцевого
             самоврядування, об'єднаннях громадян, на
             підприємствах, в установах, організаціях
             незалежно від форм власності, в засобах
                        масової інформації
 

     1. Діловодство за пропозиціями   (зауваженнями),заявами (клопотаннями)і скаргами  громадян  в органах державної влади і місцевого самоврядування,  об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах,  організаціях незалежно від форм власності, в засобах
масової інформації (далі - організаціях) ведеться окремо від інших видів  діловодства  і  покладається  на спеціально призначених для цього посадових осіб чи на підрозділ службового апарату.

     Порядок ведення  діловодства  за  зверненнями  громадян,  які містять відомості,  що становлять державну або іншу таємницю,  яка охороняється законом,визначається       спеціальними нормативно-правовими актами.

     Особисту відповідальність  за стан діловодства за зверненнями громадян несуть керівники організацій.
     2. Усі пропозиції,  заяви  і  скарги,  що  надійшли,  повинні прийматися  та  централізовано реєструватися у день їх надходження на  реєстраційно-контрольних  картах,  придатних  для   оброблення персональними комп'ютерами (додаток N 1),  або в журналах (додаток N 2).  Конверти (вирізки з них) зберігаються разом з  пропозицією, заявою,  скаргою.  Облік  особистого  прийому громадян ведеться на картках,   у   журналах   (додаток   N   3)   або   за   допомогою електронно-обчислювальної техніки.

     Журнальна форма реєстрації пропозицій, заяв і скарг та обліку особистого  прийому  громадян допускається в організаціях з річним обсягом надходження до 600 пропозицій,  заяв та скарг  і  такою  ж кількістю звернень громадян на особистому прийомі.

     Письмові пропозиції,  заяви і скарги,  подані  на  особистому прийомі,    також   підлягають   централізованій   реєстрації   на реєстраційно-контрольних   картках,   придатних   для   оброблення персональними комп'ютерами, або в журналах (додатки N 1 і 2).

     Реєстраційно-контрольна картка, журнал реєстрації пропозицій, заяв  і скарг,  картка (журнал) обліку особистого прийому громадян ведуться згідно з вказівками щодо їх заповнення (додаток N 4). Автоматизовані реєстрація  пропозицій,  заяв і скарг та облік
особистого прийому громадян здійснюється з реєстраційно-контрольних   форм  шляхом  введення  в  персональний комп'ютер таких елементів:  дата надходження звернення;  прізвище, ім'я,  по батькові,  категорія (соціальний стан) заявника;звідки одержано звернення,  дата,  індекс,  контроль;  порушені питання - короткий зміст,  індекси; зміст і дата резолюції, прізвище автора, виконавець,  термін виконання;  дата надіслання,  індекс  і  зміст документа,  прийняті рішення, дата зняття з контролю; номер справи за номенклатурою.

     Автоматизована реєстрація  обліку особистого прийому громадян шляхом прямого введення в персональний комп'ютер  здійснюється  за допомогою таких елементів:  дата прийому,  хто приймає;  прізвище, ім'я,  по батькові,  адреса,  місце роботи,  категорія (соціальний стан) заявника;  порушені питання - короткий зміст,  індекси; кому
доручено розгляд,  зміст  доручення,  термін  виконання,  прийняті рішення, дата одержання відповіді.

     Склад зазначених  елементів   за   необхідності   може   бути доповнений   (розписка   виконавця   в  одержанні  документа,  хід виконання тощо).  Порядок розміщення елементів у  разі  проведення автоматизованої реєстрації може визначатись організацією.

     У процесі автоматизованої реєстрації формується банк реєстраційних   даних.  Автоматизовані  банки  даних  забезпечують користувача інформацією про всі документи і їх місцезнаходження за допомогою  виведення  інформації  на  екран  комп'ютера,  а у разі потреби - на принтер.

     Реєстраційний індекс пропозиції, заяви, скарги зазначається у реєстраційному штампі (додаток N 5).  Штамп ставиться на  нижньому полі  першого аркуша документа праворуч або на іншому вільному від тексту місці, крім місця, призначеного для підшивки.

     Реєстраційний індекс складається з початкової літери прізвища заявника та  порядкового  номера  пропозиції,  заяви,  скарги,  що надійшла,   наприклад,   Д-401.  Реєстраційний  індекс  може  бути доповнений іншими позначеннями,  що  забезпечують  систематизацію, пошук, аналіз і зберігання пропозицій, заяв і скарг.

     На  вимогу  громадянина, який подав звернення до організації, на  першому  аркуші  копії  звернення  проставляється   штамп   із зазначенням найменування організації, дати надходження та вхідного номера звернення. Така копія повертається громадянинові. { Пункт 2 доповнено  абзацом  згідно  з Постановою КМ N 26 ( 26-2011-п ) від 19.01.2011 }
     3. У  разі надходження повторних пропозицій,  заяв і скарг їм надається черговий реєстраційний індекс,  а  у  відповідній  графі реєстраційно-контрольної картки,  журналу або на відповідному полі реєстраційно-контрольної  картки,  викликаної  на  екран  монітора персонального  комп'ютера  (під  час  автоматизованої реєстрації),
зазначається  реєстраційний індекс першої пропозиції,заяви, скарги.  На верхньому  полі  першого аркуша повторних пропозицій, заяв і скарг праворуч і на реєстраційних формах робиться  позначка "ПОВТОРНО" і підбирається все попереднє листування.

     Пропозиції, заяви і скарги одного  й  того  ж  громадянина  з одного і того ж питання,  що надіслані різним адресатам і надійшли на  розгляд  до  однієї й тієї ж  організації   (дублетні,обліковуються за реєстраційним індексом першої пропозиції,заяви і скарги з доданням  порядкового  номера,  що  проставляється  через дріб, наприклад, Д-401/1, Д-401/2, Д-401/3.

     4. У разі використання карткової форми реєстрації пропозицій,заяв і скарг кількість примірників реєстраційно-контрольних карток визначається  числом  картотек,  що  ведуться  в організації.  Вид картотек та їх кількість повинні відповідати потребам забезпечення обліку,  довідкової  роботи,  контролю  за  виконанням доручень за
пропозиціями,  заявами і скаргами та їх аналізу.  Картотеки можуть формуватись  за розміщеними в алфавітному порядку прізвищами осіб, від  яких  надійшли  пропозиції,  заяви  і  скарги,  за  тематикою порушених у них питань.

     У необхідних випадках ведеться  алфавітний  покажчик  прізвищ громадян, від яких надійшли пропозиції, заяви і скарги.

    5. У  разі коли про результати розгляду письмової пропозиції, заяви,  скарги  необхідно   повідомити   іншу   організацію,   усі примірники   реєстраційно-контрольних   форм   та   перший   аркуш контрольованого  звернення  позначаються  словом  "КОНТРОЛЬ"   або літерою "К".

     Пропозиції, заяви  і  скарги,  на   які   даються   попередні відповіді,  з контролю не знімаються. Контроль завершується тільки після  прийняття  рішення  і   вжиття   заходів   щодо   вирішення пропозиції,   заяви,   скарги.   Рішення  про  зняття  з  контролю пропозицій,  заяв і скарг приймають посадові особи,  які  прийняли
рішення про контроль.
     6. У  разі  коли за результатами розгляду пропозицій,  заяв і скарг даються письмові  та  усні  відповіді  робиться  відповідний запис  у реєстраційно-контрольних формах та у документах справи на вільному  від  тексту  місці  останнього   аркуша   (крім   місця, призначеного для підшивки) або в окремій довідці.

     Індекс письмової  відповіді  складається   з   реєстраційного індексу та номера справи (за номенклатурою),  до якої підшивається пропозиція,  заява  або  скарга  разом  з  документами   щодо   їх вирішення.
     7. Посадові  особи,  які  ведуть діловодство за пропозиціями, заявами і скаргами,  щороку до 15  січня  готують  для  керівників організацій   матеріали   для   аналізу  й  узагальнення  у  формі аналітичних  довідок. Аналітичні довідки поточного   характеру
складаються в міру потреби.
     8. Пропозиції,  заяви  і скарги громадян після їх вирішення з усіма документами щодо їх  розгляду  і  вирішення  та  примірником реєстраційно-контрольної  форми  мають  бути  повернуті  посадовим особам чи підрозділу службового апарату, які ведуть діловодство за пропозиціями,  заявами і скаргами, для централізованого формування
справи,  картотек,  банку даних.  Формування і зберігання справ  у виконавців забороняється.

     Документи розміщуються  у  справах   у   хронологічному   або алфавітному  порядку.  Кожна  пропозиція,  заява,  скарга  з усіма документами щодо її  розгляду  і  вирішення  становлять  у  справі самостійну групу і вміщуються в м'яку обкладинку (додаток N 6).  У
разі одержання  повторної  пропозиції,  заяви,  скарги  або  появи додаткових документів вони підшиваються до даної групи документів. Під час формування   справ    перевіряється    правильність спрямування  документів  до справи,  їх комплектність.  Невирішені
пропозиції, заяви, скарги, а також неправильно оформлені документи підшивати до справ забороняється.

     Обкладинка справи   оформляється   за   встановленою   формою (додаток N 7).
     9. Організації  зберігають  пропозиції,  заяви  і  скарги для надання довідок і використання їх в інших цілях.

     Відповідальність за  схоронність  документів за пропозиціями,заявами і скаргами покладається  на  керівників,  інших  посадових осіб організацій відповідно до їх функціональних обов'язків.

     Термін зберігання  документів  за  пропозиціями,  заявами   і скаргами   визначається   затвердженими   керівниками  організацій переліками документів і номенклатурами  справ,  що  утворюються  у процесі  їх  діяльності.  Як  правило,  встановлюється п'ятирічний термін  зберігання  пропозицій,  заяв  і  скарг   та   документів, пов'язаних з їх розглядом і вирішенням.

     У випадках,  викликаних  специфікою  діяльності  організації, постійно  діюча  експертна  комісія цієї організації може прийняти рішення  про  збільшення  терміну  зберігання  або  про   постійне зберігання найцінніших пропозицій громадян.

     Рішення експертної комісії про збільшення термінів зберігання документів за пропозиціями,  заявами і скаргами, про відбір їх для подальшого  зберігання   підлягають   обов'язковому   затвердженню керівником організації.
     10. Справи,  що  підлягають  постійному,  а також тимчасовому (понад 10 років) зберіганню,  передаються до архівного  підрозділу організації  через  два роки після завершення діловодства за ними. Справи,  що  підлягають  тимчасовому  зберіганню  (до   10   років включно),   передаються   до   архівного  підрозділу  за  рішенням
керівника організації.

     Після закінчення  встановлених  термінів зберігання документи за пропозиціями, заявами і скаргами підлягають знищенню у порядку, встановленому Головним архівним управлінням при Кабінеті Міністрів України.

                           Додаток N 2
                          До Інструкції

Зразок

                              ЖУРНАЛ
           реєстрації пропозицій, заяв і скарг громадян

 

п/п

Дата надхо-

дження та реє-страцій-ний індекс

Прізвище,

ім’я, по батькові, адреса чи місце роботи, категорія (соціальний стан) заявника

Звідки одержано, дата,ін-декс, взяття на контроль

Порушені питання

Зміст резолюції, її дата, автор, виконавець, термін виконання,

Дата, індекс, зміст документа, прийняті рішення, виконавець,зняття з контролю

Номер справи за номенклатурою

Короткий зміст

Індекси